HISTORIALLINEN MIINAVENE Lokki 1913

Hinta: 39 000 €

Myydään

Ilmoitus jätetty22.3.2024

Sijainti

Tiedot

M/S LOKKI (ent. A7, UKKO ja JENNI) Alus rakennettiin vuonna 1913 Pietarissa Izhoran telakalla Venäjän keisarikunnan laivastolle. Oikea valmistusvuosi selvisi Suomen Laivahistoriallisen Yhdistyksen tutkimuksissa kesällä 2013, eli sattumalta aluksen satavuotisjuhlavuonna. Suomen Laivahistoriallisen Yhdistyksen asiantuntijan Juha Joutsin mukaan Lokki on rakenteeltaan parhaiten säilynyt Suomessa oleva venäläinen miinatyövene. Ulkoasultaan tämä rautalaiva onkin säilynyt varsin hyvin alkuperäisenä, toisin kuin useimmat ikätoverinsa. Suurin ulkoinen muutos on, että takakantta on korotettu parikymmentä senttiä, jotta kannen alle on saatu seisomakorkeus. Valmistumisensa jälkeen 1913 alus toimi ensin Viipurin Linnoituksen miinakomppaniassa neljän muun sisaraluksensa kanssa. Sota-aluksille tyypillisen tapaan sillä ei ollut nimeä, vaan se yksilöitiin numerolla (alkuperäinen ei tiedossa). Aluksen tehtävä oli laskea maayhdysmiinoja, joita se pystyi kuljettamaan 5 kpl. Miinoja voitiin kaukolaukaista sähköllä maista käsin tähystäen. Suomen Valtio takavarikoi miinaveneet Viipurissa keväällä 1918. Tämä alus sai tuolloin nimekseen A7. Miinaveneet siirrettiin Helsinkiin 30.9.1918, ja ne menivät Rannikkotykistörykmentti 1:n käyttöön. Tämän jälkeen Suomen puolustusvoimat ei niitä enää käyttänyt. Sisaralukset A3 ja A4 luovutettiin Neuvostoliittoon vuonna 1922, ja Gutzeit Oy osti A6:n vuonna 1919. A7:n puolestaan osti Valtion Rautatiet vuonna 1920 Sotasaalis-keskusosastolta. Se sai tuolloin nimekseen UKKO. Ukko hinasi halkoproomuja Vanajaveden-Längelmäveden alueella vuoteen 1932 saakka. Nokia Oy osti aluksen 10.10.1933. Ukko toimi 1960-luvun lopulle saakka Kokemäenjoen uittoyhdistyksen palveluksessa hinaajana. Rungon väri oli tuolloin musta. Laiva otettiin huvikäyttöön 1960-70 lukujen taitteessa, jolloin se sai nimekseen JENNI. 1970-luvulla alus oli väritykseltään muodikkaan oranssi-vihreä. Yli kolmen vuosikymmenen (1976-2010) ajan alus toimi Valkeakoskelta käsin risteilijänä järvillä lukuisia iloisia ihmisjoukkoja. Kesällä 1981 laiva toimi majapaikkana Paavo Haavikon käsi-kirjoittaman ja Kalle Holmbergin ohjaaman spektaakkelimaisen Rauta-aika tv-sarjan näyttelijöille, kun kuvauksia tehtiin Vanajavedellä. Mm. Vesa-Matti Loiri ja Kalevi Kahra on kuvattu laivan baaritiskillä. Värikkään historiansa aikana alus on käynyt ainakin kahdesti karilla. Alus siirtyi nykyisille omistajilleen kesällä 2010. Vuosien 2010-2012 aikana sisätilat remontoitiin historiallista henkeä kunnioittaen ja tekniikkaa ajanmukaistettiin osin. Uuden aikakautensa alun symboliksi alus sai uudeksi nimekseen LOKKI. Voimanlähteenä oli alun perin Bolinder-tyyppinen 2-sylinterinen 2-tahtimoottori, joka tuotti 50 hevosvoimaa. Nykyisin noin 7 solmuun kiihtyvän vauhdin takaa vm. 1959 Fordson Major traktorin moottori. Aluksen pituus on 14 m, leveys 3,65 m, syväys 1,5 m ja uppouma 22 tonnia. Laivassa on WC, makuuhytti neljälle, salonki, keittiö ja sauna. Se on rekisteröity 14 henkilölle. Alus on nykyisin huvikäytössä. Huom! Alus kärsi keväällä 2022 vesivahingon, ELY-keskuksen laskettua vedenkorkeutta metrillä nopeasti, alus otti pohjaan kiinni, kallistui ja vesi pääsi ikkunoista hyttiin. Nostettiin heti ja vaihdettiin öljyt moottoriin 4 kertaa, kone toimii. Vaatii sisätiloiltaan vähintäänkin pientä laittoa, myös ulkopuolelta olisi hyvä maalailla. Alus on Turengissa Suvirannassa, saa käydä vapaasti katsomassa ulkoa.


Kunto
Kohtalainen
Vuosimalli
1913
Moottorin merkki
-
Moottorityyppi
Sisämoottori
Tahtisuus
-
Riki
-
Teho
-
Käyttövoima
Diesel
Pituus
14 m / 46 jalkaa
Runkomateriaali
Teräs

Ilmoittajan tiedot

Joni Siikavirta

Käyttäjänä

Elokuu 2014

Sijainti

Janakkala

Suojattu reCAPTCHA-palvelun avulla. Tietosuoja - Ehdot