Trollö 38

Hinta: 55 000 €

Myydään

Ilmoitus jätetty16.3.2024

Sijainti

Tiedot

Maailman ensimmäinen Trollö ferrobetonivene nyt myytävänä hyvään ja valtameripurtta ymmärtävään kotiin. Erinomainen uiva loma-asunto tai vaikka vakituinen asunto ympärivuotiseen käyttöön. Asuintilaa ajohytin kanssa 35 m2 eli maaravun kaksion verran! Ferrobetonivenettä ei tarvitse nostaa talveksi maihin vaan ajaa, kun haluaa ja minkä kone jaksaa jäissä! Tämäkin vene kulkee 10- 20 cm:n jäissä moottorillaan, joka on täysin kunnostettu. Varusteet on poistettu varastoon, samoin takilan osat, purjeet, vinssit, osin myös mahonkiset kalusteet jne huoltoja varten. Veneen runko on täysin ok. ja alkuperäistä lujempi. Ainoa venemateriaali, joka vahvistuu vanhetessaan, ei pala, ruostu, syövy, haperru tai lahoa. Lisäksi kerää päivän lämmön itseensä yöksi ja on toisaalta kesähelteellä viileä. Eikä edes myrskyn pauhu kuulu sisälle. Ferrobetoniveneen voi ainoana venemateriaalina korjata kosteana jopa veden alla, jos on tarpeen! Tämän veneen kannella ja ajohytin kohdalla on laittamisessa ja tietysti tekniikka huollettava. Vene on melkein vesillelaskukuntoinen vaikka tuollaisenakin. Huollot onkin helpompi tehdä vedessä, kun ei tarvitse kiipeillä. Ulkopuolen runko tarvitsee kuitenkin kierroksen epoksitervaa ja myrkkymaalin pohjaan. Muuten betonirunkoa tai sen betoniosia ei tarvitse koskaan huoltaa esim. sisältä! Tämäkin ferrobetonivene on kaareton konstruktio ja runko sisältä täysin huoltovapaa betoniosineen. Betonivene on ainoa oikea runko vesillä asumiseen pohjolan pakkastalvisissa oloissa!. Katso sivuilta http://www.ferrocement.com! Siellä on lisää ferrobetoniveneistä ja paljon muutakin, mitä tästä hienosta materiaalista voi tehdä ja rakentaa. Suomessa on n 600 Trollö- ja Finnrist- ferrobetonivenettä vesissä ja muutama keskeneräinen tai remontissa maissa ja kaikkiaan n. 1500 erilaista ferrobetonivenettä! Betoniveneitä rakennettiin jo 6000 vuotta sitten Kiinassa, 600 vuotta sitten Egyptissä ja Euroopassakin satoja vuosia sitten. Suomeen ne tulivat uudestaan 1970-luvun alussa Kanadan tuliaisin. Sen jälkeen VTT, Suomen Betoniyhdistys ja Suomen Betonivene Oy aloittivat vuosia kestäneet laboratorio- ja käytännön testit pakkastalvisissa oloissamme. Nykyisin, voisi sanoa, että jo "kaikki osataan" tästä erinomaisesta ohutkuoritekniikasta ja erikoisbetonista. Lopuksi on hyvä muistaa, että Rooman vesijohdot ovat yli 3000 vuotta vanhat ja osin vieläkin toimivat. Nekin on tehty lähes samanlaisesta erikoisbetonista(Vesuviuksen tuhkasementistä ja marmorimurskeesta) mitä suomalaiset betoniveneet(LH-sementistä ja kvartsista) sinkityillä teräsverkoilla laminoimalla. Tämän nyt myynnissä olevan Trollö 38:n käyttö- tai kestoikä (VTT) on yli 400 vuotta ja lujittuu vain vanhetessaan! Veneen paksuus on 18 mm ja rungon paino vaivaiset 3500 kg! Sitten tulee muut painot. Testejä tehtiin paljon pienoismalleina, kuten mm. 3 m jollina 20 kpl. Niistä ensimmäiset painoivat melkein 100 kg kuten tammijollat. Lopulta eri kokeiden jälkeen painoivat enää 60 kg kuten mäntyjollat. Loppupaksuudeksi hyvin suurilla lujuuksilla päädyttiin n. 5-6 mm kuoriin ilman kaaria. Jollat olivat 1/3 tuotantoon tarkoitettujen kalastajaveneen kokoisia. Niitä tehtiinkin monta. Kalaveneiden kuoripaksuus ilman kaaria on 10 mm ja paino 27 kg/m2. Ne valettiin nipuissa narttumuotin avulla, jolloin edellisen veneen päälle valettu kasvoi tuon 20 mm leveyttä ja pituutta!! Tekniikan ja Jollien nk. "päällevalamista" esiteltiin jollakoossa jo vuonna 1974 Turun venenäyttelyn Kupittaan Urheiluhallin itserakennusosastolla hallin alakerrassa. Viikonloppuna valmistui 3 jollaa. Kuvasarjassa on testijollista kaksi. Toinen eli ensimmäinen jollista on paksu ja painava, koska se valetiin rimamuotilla(jäljet näkyy kuvissakin). Toinen jollista on peltimuotissa valettu, ohut ja kevyt. Siinä on kellukepenkit joissa on styroksitäyte. Penkit ovat 5 mm paksua ferrobetonia. Lisää ferrobetonista(ferrocementistä) sivuilta http://www.ferrocement.com ja https://yle.fi/a/3-6247907 tai allekirjoittaneelta p. 0468978740 ja jouko.heikola@gmail.com


Kunto
Kohtalainen
Vuosimalli
1972
Moottorin merkki
Perkins
Moottorityyppi
Sisämoottori
Tahtisuus
4-tahti
Riki
XL
Teho
89 kW / 120 hv
Käyttövoima
Diesel
Pituus
11 m / 36 jalkaa
Runkomateriaali
Betoni

Ilmoittajan tiedot

Jouko Heikola

Käyttäjänä

Kesäkuu 2014

Sijainti

Marttila

Suojattu reCAPTCHA-palvelun avulla. Tietosuoja - Ehdot